セールス手当ての概念が変わっていく


GlaxoSmithKline (GSK.L) is changing the way it pays its U.S. sales representatives, by moving away from individual sales targets to a new system under which bonuses are based on customer service.
"Physicians have been telling us they want to see fewer sales professionals, and those they do see need to provide greater value in helping improve patient health," said Deirdre Connelly, head of North America Pharmaceuticals.

"In response, we are changing the way we market and sell our medicines and vaccines."

海外製薬大手のグラクソが、営業手当ての支払い方針を変えるそうです。従来は営業売上がベースになっていますが、来年からは売上額のほかに「いかに患者の回復に役立ったか」という顧客(つまり担当医師?)からのフィードバックも加味するとか。今までだったら「とにかく病院にいってドクターを捕まえねば」が第一ステップだったのに、これからはいかに効率よく情報提供できるかがキーになりそう。頭と気を使う職業になりそうです。